Noen traktorer, gravemaskiner, kraner og andre mobile maskiner som bruker diesel, men ikke kjøres på vei, er nå utstyrt med SCR-teknologi som krever en væske som kalles AdBlue®. AdBlue fylles på en egen tank, som er adskilt fra dieseltanken. AdBlue er en gjennomsiktig væske som er ufarlig og enkel å bruke. Takket være SCR-teknologi og AdBlue er disse kjøretøyene renere fordi de skadelige nitrogenoksidutslippene er betydelig redusert.
SCR-teknologi og AdBlue for NOx-reduksjon er nå vanlig i flere typer maskiner, f.eks.:
Bønder og landbruksnæringen vet at Yara er lederen innen mineralgjødsel. Yara er også en pioner for AdBlue. Vi har vært med på å skape ISO-standarden for AdBlue sammen med produsentene av dieselmotorer. AdBlue er en spesifikk urealøsning som er svært ren for å være kompatibel med den komplekse SCR-katalysatoren som omdanner den. Denne urealøsningen produseres og distribueres i en mer foredlet prosess for å sikre at den er renere enn urealøsningen som bøndene bruker i mineralgjødsel. Derfor selges den til en annen pris.
Du finner AdBlue som selges av Yara, under merkenavnet Air1. Vi støtter bønder og operatører av mobile maskiner direkte gjennom et nettverk av Air1-distributører over hele verden.
Vi har et komplett utvalg av AdBlue-løsninger for traktorer og store maskiner. Air1-handelsteamet vårt tilbyr ekspertisen sin for å svare på eventuelle spørsmål og krav du måtte ha i forbindelse med AdBlue.
Advarsel: AdBlue selges også fra pumper på servicestasjoner. Sjekk på forhånd om du kan fylle på traktoren eller maskinen din på disse stedene, siden det vanligvis bare er lastebiler og busser som kan gjøre det.
For traktorer, gravemaskiner og landbruksutstyr har vi et nettverk med offisielle Air1-leverandører.
Vi kan hjelpe deg hvis du nettopp har kjøpt en ny SCR-maskin og er usikker på behovet for AdBlue. Eller hvis du lurer på hvilken lagringsløsning for AdBlue som vil passe deg best, avhengig av hvilken traktor, gravemaskin eller annen SCR-maskin du har.
Vi forstår arbeidsvilkårene dine og har derfor utviklet et spesifikt utstyrsutvalg for behovene dine i felten, på gården eller på byggeplassen, selv om du har lite lagringsplass eller ingen strømforsyning. Yaras AdBlue selges i forpakninger som er enkle å transportere (på gården eller fra ett arbeidssted til et annet). Yaras Air1-merkevare inkluderer et omfattende utvalg av forpakningsstørrelser. Air1-handelsteamet og forhandlerne deres kan gi deg råd om AdBlue-lagringsløsningene som passer best for deg, og alle prisene på disse løsningene.
Vi tilbyr AdBlue i:
AdBlue-forbruk for maskiner som ikke brukes på vei, varierer avhengig av typen maskin du bruker (traktor, skurtresker, kran, gravemaskin, osv.). Det avhenger også av modellen og motortypen. Uansett vil AdBlue-forbruket være lavere enn dieselforbruket.
Når vi har hjulpet deg med å fastslå hvor mye AdBlue du kommer til å trenge, vil vi tilby deg den beste AdBlue-løsningen for arbeidsstedet ditt.
Avhengig av hva forbruksnivået ditt av AdBlue blir, tilbyr Air1 flere typer forpaknings- og lagringsalternativer. Enten det er skreddersydde bulk-AdBlue-tanker, standardtanker, IBC-tanker, fat, kanner eller pumper, har Air1 et fullstendig utvalg av alternativer du kan velge blant.
Prisen på AdBlue avhenger av hvor mye AdBlue du bestiller. Ulike leverandører har også ulike strategier og tilnærminger til markedet. Generelt er literprisen på AdBlue godt under prisen på diesel på pumpen.
Motorer med SCR-katalysatorer forbruker i gjennomsnitt 5 % mindre drivstoff enn andre maskiner. Disse innsparingene på drivstoffkostnader kompenserer uten problem for kostnadene til AdBlue. Som følge av dette vil driftskostnadene for traktorer eller maskiner som brukes i terrenget, generelt være lavere enn for sammenlignbare kjøretøy med EGR-teknologi, eller som ikke er utstyrt med SCR.
Det er flere faktorer som påvirker AdBlue-prisen. AdBlue er en urealøsning med høy renhet som har syntetisk urea som råmateriale. På grunn av kvaliteten som er kreves, produseres den slik at det er mye renere enn den som brukes til gjødsel. Derfor selges den til en helt annen pris. I tillegg krever ureaproduksjon store mengder energi, hovedsaklig naturgass. Prisnivåene på olje, naturgass og ammoniakk har direkte innvirkning på ureaprisene. Når prisene på disse råvarene øker, har det direkte innvirkning på AdBlue-markedsprisen.
AdBlue er en 32,5 % syntetisk urealøsning som er svært ren. Den produseres i samsvar med standarden ISO 22241 (ISO-22241-1, ISO-22241-2, ISO-22241-3). AdBlue må alltid brukes i en egen tank på kjøretøyet.
Advarsel: Ikke bruk hvilken som helst urealøsning, spesielt urea som brukes til gjødsel, ettersom den ikke vil være av høy nok kvalitet for motoren og du risikerer betydelig og kostbar skade på maskinen.
Yaras AdBlue produseres av primær eller ubehandlet urea som utskilles direkte fra produksjonen av urea hot-melt for å unngå urenheter. Det er svært forskjellig fra urea som brukes til mineralgjødsel, som ikke er så rent. Yaras AdBlue bruker spesialbehandlet, demineralisert vann. Vi transporterer AdBlue i egne tankbiler, lastebiler eller tankvogner eller med rørledning til egne terminaler. Hvert parti AdBlue som produseres på et Yara-anlegg, blir alltid analysert først.
Alle AdBlue-produktene har ikke samme kvalitet. Fordi en SCR-katalysator er svært følsom for urenheter, er det viktig at du kan stole på et kvalitetsprodukt gjennom en forsyningskjede som er spesifikk for AdBlue. Be bare om den beste AdBlue-kvaliteten for traktoren eller maskinen din.
Yaras Air1-merkevare for AdBlue følger alle kvalitetskrav. Vi er en pioner når det gjelder AdBlue og den ledende produsenten av AdBlue i verden. Yara har bidratt til å skape ISO-standarden siden 1993. Denne ISO-standarden bestemmer hvordan AdBlue skal produseres og distribueres for å beskytte kunden mot risikoen for å bruke AdBlue av lav kvalitet.
AdBlue® is a registered trademark of the Verband der Automobilindustrie e.V. (VDA).