Aktuelt
Publisert 4. mai 2022
Skipet vil transportere gjødsel mellom fabrikken på Herøya og Brevik havn og skipet vil erstatte 40 000 lastebilturer gjennom Grenlandsområdet per år. Båten vil gjennomgå to år med uttesting før det vil sertifiseres som et autonomt, hel-elektrisk containerskip.
I sin tale vektla Kronprinsen at det krevde mot å utvikle ny teknologi.
"Det krever mot å utvikle noe nytt. Det krever investeringer, tålmodighet samt evnen til å ikke gi opp ved første forsøk. Innovasjon krever forsøk og feiling – og forsøk og feiling på nytt – inntil man lykkes. De av dere som har jobbet lang tid i Yara har vært med på dette gjentatte ganger i selskapets historie», sa Kronprinsen.
Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara, fortalte at det var en djerv beslutning av Yara å satse på Yara Birkeland i 2017. «Vi bestemte oss for å bygge verdens første karbon-frie containerskip. I dag, fem år senere, feirer vi at visjonen er blitt en realitet. Yara Birkeland er et resultat av ambisjoner, nysgjerrighet og samarbeid hvor innovasjon, bærekraft og teknologi har vært drivkreftene i prosjektet.”
Yara har utviklet det batteridrevne skipet i samarbeid med flere norske industripartnere. Kongsberg Maritime har utviklet og levert teknologien. Skipet er bygd av Vard i Brattvåg. Yara Birkeland er et joint venture sammen med Kongsberg Gruppen og Massterly, som er eid av Wilhelmsen Group. Enova, har bidratt finansielt (NOK 133.5 millioner) for å utvikle Yara Birkeland. Yara Birkeland styres og fjernopereres fra Horten, der Massterly er lokalisert.
Asia og Oceania